هنر قدسی بورکهارت و سیدحسین نصر: رهیافت معاصر هنر فاضله فارابی و هنر اشراقی سهروردی
چکیده مقاله:
هنر در میان متفکران ایرانی و اسلامی همواره توام با اخلاق بوده است، به طوری که بسیاری از حکما هنر را مترادف با فضیلت دانستهاند. با بررسی آراء فارابی میتوان نظریات خاص او را در مورد هنر و هنرمند استخراج کرد. در نظریه هنر فاضله فارابی هنرمند در طبقه دوم مدینه فاضله قرار دارد و حامل حقایق دینی و سعادت معقول است. همچنین نظریه هنر فاضله تمامی ویژگیهای زیباشناختی و خلاقیت هنری را دارا میباشد و در حقیقت همه ارزشهای هنری پیش فرض هنر بودن هنر فاضله است. با تأمل در آثار متعدد و مبانی فکری سهروردی نیز میتوان دریافت که وی نیز به هنر فاضله و جنبههای متعالیه هنر توجه ویژهای داشته است؛ گرچه خود وی مستقیماً در مورد مبانی هنر نظریه پردازی نکرده است، ولی با بررسی نظریات او میتوان مبانی هنر فاضله اشراقی را استنباط کرد. همچنین شیخ اشراق برخی از آثار خود را به زبا
ن تمثیلی و هنری نگاشته است و این خود جلوه ای از هنر اشراقی سهروردی میباشد. در میان اندیشمندان معاصر، سیدحسین نصر و تیتوس بورکهارت با توجه به مبانی متعالیه هنر و سنتگرایی رهیافتی را با عنوان هنر قدسی ارائه دادهاند.
مقاله "هنر قدسی بورکهارت و سیدحسین نصر: رهیافت معاصر هنر فاضله فارابی و هنر اشراقی سهروردی"
هنر ,فاضله ,مقاله ,سهروردی ,مبانی ,اشراقی ,هنر فاضله ,سیدحسین نصر ,فاضله فارابی ,هنر و ,هنر اشراقی
درباره این سایت